Bakteryjne zakażenia intymne pochwy

Bakterie mogą się znaleźć w pochwie z wielu różnych powodów. Rzecz jasna, mogą zostać przekazane droga kontaktów seksualnych. Mogą też dostać się tam z powodu braku higieny czy też niewłaściwie stosowanej higieny, na przykład mycia części intymnych zwykłym mydłem, a nie specjalnym do higieny intymnej, co wyjaławia pochwę z naturalnej flory bakteryjnej. Ponadto bakterie mogą się znaleźć w pochwie z powodu zakażenia na basenie czy w toalecie publicznej. Kolejna możliwość to zarażenie w gabinecie ginekologicznym, gdzie nie przykłada się należytej wagi do dezynfekcji.

Szybkie rozpoznanie

Pojawienie się bakterii w pochwie szybciej lub wolniej spowoduje szereg nieprzyjemnych objawów, jak krwawienia, upławy, swędzenie, pieczenie, ból. Z pewnością infekcje intymne uniemożliwiają życie seksualne lub bardzo je komplikują, ponadto zaś powodują ogólne osłabienie, przygnębienie, rozdrażnienie.

Im szybciej dany rodzaj infekcji zostanie rozpoznany, tym szybciej będzie można podjąć efektywne leczenie. Czasami, aby rozpoznać, z jakim rodzajem infekcji mamy do czynienia, wystarczy tradycyjne badanie ginekologiczne z użyciem wziernika. Kiedy indziej konieczne są dodatkowe badania, jak USG czy też cytologia. Bywa też, że trzeba pobrać wycinek z głębi pochwy i zbadać go pod mikroskopem.

Efektywne leczenie

Leczenie infekcji pochwy i innych narządów rodnych odbywa się z pomocą antybiotyków, środków przeciwzapalnych, przeciwbólowych i przeciwgrzybicznych. Oprócz tego aplikowane są probiotyki, które sprawiają, że flora bakteryjna pochwy funkcjonuje o wiele lepiej.

Leki pomagające w infekcjach intymnych są podawane w formie tabletek czy kapsułek, jak również globulek i czopków. Aplikacja globulek do pochwy czy czopków do odbytu bywa nieprzyjemna, lecz leki podane w taki sposób dają najszybsze efekty,a ponadto nie obciążają układu pokarmowego. Przy tego rodzaju terapii należy jednak nosić podpaski ze względu na ryzyko wypłynięcia preparatów. Należy też zachować szczególną czystość i higienę.

Infekcje pochwy często nawracają, jednak po którejś z kolei terapii zostają wyleczone całkowicie.