Objawy i rozpoznawanie migreny

Wśród schorzeń chronicznych znajduje się także migrena. Migrena jest jednym ze schorzeń neurologicznych, które objawia się przede wszystkim bólami głowy. Bólom tym mogą towarzyszyć nudności, wymioty, problemy ze słuchem i wzrokiem. Bardzo często migrenie towarzyszą również omamy wzrokowe. Migrena jest schorzeniem napadowym.

Atak migreny trwa zazwyczaj od 4 do 72 godzin, po ataku następuje przerwa. Czas trwania tej przerwy jest bardzo różny, waha się od kilku dni do nawet kilku miesięcy. Ból głowy o podłożu migrenowym może być bólem o średnim natężeniu, ale też może to być bardzo ciężki. Przyczyny migreny są nie do końca znane. Upatruje się ich między innymi w uwarunkowaniach genetycznych oraz w nadmiernej produkcji serotoniny.

Występowanie migreny w zależności od wieku i płci

Migrena jest schorzeniem, którego częstotliwość występowania jest zmienna wraz z upływem lat. Częstotliwość występowania migreny uzależniona jest także od płci. Na migrenę mogą cierpieć już dzieci, które jeszcze nie weszły w okres dojrzewania. W tym okresie migrena jest częściej stwierdzana u chłopców. Jednak, kiedy okres dojrzewania kończy się następuje zmiana tych proporcji. Po okresie dojrzewania migrena znacznie częściej dotyka kobiety niż mężczyzn. Najczęściej na migrenę chorują osoby pomiędzy 25 a 50 rokiem życia.

Rodzaje i objawy migreny

Od 1988 roku mówi się o następujących rodzajach migreny:

• migrena zwyczajna, czyli migrena bez aury,
  • migrena z aurą,
  • migrena tęczówki
  • migrena z oftalmoplegią.

Najczęściej spotykane są dwa pierwsze rodzaje migreny. Uznaje się, że pacjent cierpi na migrenę pod warunkiem, że przynajmniej 5 razy w ciągu swojego życia odczuwał on silne bóle głowy przez okres 4 lub 72 godzin. Ból ten musi być umiejscowiony po jednej stronie głowy, musi to być także ból, który jest tak silny, że uniemożliwia on wykonywanie prostych, codziennych zajęć. Dodatkowo objawom bólowym może towarzyszyć nadwrażliwość na światło oraz/lub nadwrażliwość na dźwięki. Dodatkowo osoby cierpiące na migrenę mogą odczuwać nudności, a nawet wymiotować.