Choroby

Aktywność fizyczna przy łuszczycy

Są takie choroby skóry, w których uprawianie sportu z różnych powodów jest trudniejsze. Jedną z nich jest łuszczyca, czyli przewlekła choroba skóry. Złuszczający się naskórek, widoczne, swędzące plamy na ciele sprawiają, że chorzy rezygnują z uprawiania ćwiczeń.

Tymczasem aktywność fizyczna niesie wiele korzyści i jest zalecana osobom chorującym na łuszczycę.

Dermatolog,wenerolog, lek. med. estetycznej

Łuszczyca – przewlekła choroba skóry

Łuszczyca jest przewlekłą chorobą skóry, która dotknąć może osoby w każdym wieku. Choroba powoduje nadmierne złuszczanie się naskórka. Na skórze chorego na łuszczycę powstają czerwone, łuszczące się plamy – zwykle na łokciach, kolanach, na skórze głowy, stopach, dłoniach czy na pośladach. Czasami pojawią sią także dolegliwości bólowe stawów.

Nasilenie zmian skórnych, wrażliwość skóry, wybór odzieży – wygodnej, ale zakrywającej zmiany łuszczycowe, udział w zajęciach towarzyskich, obniżenie nastroju, a czasem nawet sposób leczenia – przyczyniają się do unikania ćwiczeń.

Łuszczyca – ćwiczyć czy nie ćwiczyć?

Ćwiczyć! Aktywność fizyczna powinna być codzienną profilaktyką, również u osób chorujących na łuszczycę. Ćwiczenia poprawiają nie tylko kondycję fizyczną, ale przynoszą również dobre efekty psychospołeczne – podnoszą poziom endorfin i mogą poprawiać pewność siebie. Regularna aktywność fizyczna pomaga:

• osiągnąć lub utrzymać prawidłową masę ciała,
  • obniżyć ciśnienie krwi,
  • zredukować poziom cholesterolu,
  • zwiększyć wydzielanie endorfin.

Warto pamiętać też o tym, że łuszczyca to nie tylko choroba skóry! Osoby z łuszczycą częściej niż inne cierpią na choroby układu krążenia (np. zawały serca lub udary mózgu). Dlatego poza leczeniem farmakologicznym do zaleceń lekarskich dołączamy zawsze prośbę regularnych ćwiczeń fizycznych zmniejszających ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Zobacz ofertę
Zobacz ofertę